Er is een fout opgetreden in dit gadget

woensdag 4 april 2012

marktgericht opleiden 'Individu moet samenstelling van opleiding mede kunnen bepalen!'

Welk type werknemers hebben bedrijven nodig?  Dan krijg je lijstjes die er zo uit kunnen zien:
Motivatie, ‘liefde’ voor  het vak
Sociale vaardigheden
Aanpassen aan de werk/ klantomgeving
Lerende houding
Opbouwende kritiek kunnen geven en ontvangen
Klantgericht werken
Initiatief tonen
Omgaan met tijdsdruk
Plannen
Beetje handig zijn
Gereedschap / materialen kennis
Ook al zijn opleidingen niet altijd arbeidsrelevant , toch kunnen de mbo'ers aan de sla  omdat ze op de opleiding werk hebben gemaakt van generieke competenties. De generieke competenties sluiten aan bij wat de werkgevers nodig hebben. De context van de opleiding is dan middel om alles uit deelnemers te halen , gemotiveerd te houden en te laten af studeren op een MBOniveau.
In het mbo moet er niet aanbodgericht gewerkt worden. Vraaggestuurd werken is onbetaalbaar en dan kom je uit op vraaggericht werken , een mix van  collectief aanbod  en individuele vraagsturing. Hier horen ook flexibele leertrjacten bij die de mogelijkheid moeten bieden om ook in korter tijd opleidingen te doorlopen.
Flexibele leertrajecten, maatwerkopleidingen en slimme onderwijslogistiek kunnen een bijdrag leveren aan het meer effectief en efficient inrichten van het mbo, dat is iets anders dan generieke besluitvorming voor het inkorten van opleidingsduur en arbeidsmarktrelevantie van opleidingen.

http://frankvanh.wordpress.com/2011/09/14/marktgericht-opleiden-geen-vanzelfsprekendheid/
Is marktgericht opleidien wel mogelijk?
De arbeidsmarkt is onvoorspelbaar en het keuzegedrag van jongeren is onstuurbaar.
Een aantal retrorische vragen om het denken aan te scherpen:
  • welke jongeren wil op zijn 25e nog het werk doen waar hij op zijn 15e van droomde?
  • Wie heeft op zijn 35e de baan waar hij oorspronkelijk voor opgeleid werd?
  • Welk bedrijf weet nu voor welke banen het kandidaten zoekt over 5-10 jaar?
  • Weten we eigenlijk wel dat het gros van de huidige banen 10 jaar geleden nog niet bestond?
  • En houden we er rekening mee dat deze ontwikkelingen alleen maar sterker worden?


bronnen afbeeldingen:
www.groenonderwijs.nl
www.jongerenblog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen