dinsdag 20 december 2011

Social Media gebruik onder boeren en tuinders stijgt



 
Social Media gebruik onder boeren en tuinders stijgt
Social Media is in opmars in agrarisch Nederland. 48% van de land- en tuinbouwers maakt gebruik van sociale netwerken, vorig jaar was dat nog 40%. YouTube, Hyves en Facebook zijn het populairst. Dat blijkt uit online onderzoek van AgriDirect onder 500 agrarische ondernemers.
Melkveehouders zijn het actiefst op Social Media; 51% van hen is er regelmatig te vinden. Bij varkens- en pluimveehouders ligt dit met 41% een stuk lager.
Facebook in de lift
Een jaar geleden waren boeren en tuinders nog niet zo te porren voor Facebook. 11% van de Social Media gebruikers was destijds op dit platform te vinden. Nu zegt 37% van de agrariërs die actief zijn op Social Media, Facebook te gebruiken. YouTube en Hyves blijven populair, maar ook Twitter en LinkedIn timmeren aan de weg bij deze groep.

Belangrijke informatiebron
Voor land- en tuinbouwers vormt Social Media een belangrijke bron van informatie over benodigdheden en machines voor het bedrijf. Driekwart van de agrarische Social Media gebruikers geeft aan op deze manier nieuws over dergelijke producten in de gaten te houden. Daarnaast wil 19% informatie van leveranciers ontvangen via Social Media.

Circa 500 agrarische ondernemers vulden in november de enquête in over het gebruik van Social Media en andere online communicatietools. In oktober 2010 deed AgriDirect vergelijkbaar onderzoek onder bijna 400 boeren en tuinders.
Gezien het online karakter van de onderzoeken moeten we veronderstellen dat de deelnemers ‘online georiënteerde en/of actieve agrarische ondernemers’ zijn. De onderzoeken zijn hierdoor niet representatief voor de totale populatie.
bron afbeeldingen: boerenopeenkruispunt.be; uiennieuws.nl; nieuwemedia.blog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten